تحلیل محتوا
تحلیل محتوا به بررسی محتوای خبرهایی میپردازد که پیرامون سازمان یا شرکت شما در رسانهها منتشر شده باشد و در واقع ابزاری در جهت تکمیل و کارایی بیشتر اخبار و رویدادهای پایش شده است. در تحلیل محتوا، کاربر ضمن مدیریت اخبار میتواند با ایجاد تعامل سازنده با اصحاب رسانه، کارایی سازمانی را بهبود ببخشد. در این روش، محتوای کیفی خبرها، با تعیین شاخصهایی مانند “موضوع خبری“، “خبرساز” ، “جهت گیری” و “قالب محتوا” به طور کمی تحلیل میشود.
تعداد محتوا به تفکیک رسانه
در این خروجی تعداد محتوا بر اساس رسانه تفکیک میشود و در قالب نمودار ارائه میشود. مهمترین کارکردی که تفکیک رسانه دارد این است که روابط عمومی میتواند رویکرد کلی نسبت به رسانهها داشته باشد و میزان تعامل خود را با هر یک از رسانهها بسنجد.
تعداد محتوا به تفکیک نوع قالب اخبار
کاربر میتواند نوع و قالب اخبار را که میتواند به شکل خبر، گزارش، مقاله، مصاحبه و … باشد را تعیین کند. روابط عمومی سازمان میتواند از عملکرد خود و توجه رسانهها در بخشهای محتوایی مختلف آگاه شود. بدینصورت که تعداد اخبار تولیدی و گزارشهای منتشر شده در رابطه با سازمان میتواند در تعامل با رسانهها تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، نگاه منفی رسانهها نسبت به سازمان اغلب در قالب گزارش و یادداشت و… منتشر میشود و در حالی که اخبار میتوانند تنها جنبه اطلاعرسانی داشته باشند.
تعداد محتوا به تفکیک نوع جهتگیری و رسانه
کاربر میتواند با تعیین جهتگیری خبر (مثبت یا منفی) محتوای خبر را تحلیل کرده و از این طریق نگاه رسانهها را نسبت به سازمان خود ارزیابی کند. تعیین جهتگیری علاوه بر اینکه رویکرد رسانهها را نسبت به سازمان مشخص میکند، روابط عمومی را در تصمیمگیری مبنی بر اینکه چگونه با رسانهها تعامل بهتری داشته باشد، یاری میدهد. در این نمودار، جهتگیری اخبار به تفکیک نوع جهتگیری (مثبت، منفی، بیطرف) و همچنین رسانهها (روزنامه، خبرگزاری، پایگاه خبری) نشان داده میشود.
تعداد اخبار منتشر شده در منابع
تعداد اخبار منتشر شده در رسانهها به تفکیک مهمترین منابع در این قسمت نشان داده میشود. مشخص است که این نمودار هم مانند نمودارهای قبلی میتواند دیدی وسیع نسبت به رسانهها در روابطعمومی ایجاد کند و روابطعمومی سازمان متناسب با همین دیدگاه رویکرد و سیاست کلی خود را نسبت به رسانه مدنظر مشخص میکند.
آمار اخبار منتشر شده بر اساس مهمترین خبرسازان
هر خبر دارای خبرساز است، به این معنی که سازمان، شخصیت حقیقی یا حقوقی باعث ایجاد آن خبر میشود و خبر حول محور او شکل گرفته است. کاربر میتواند خبرساز را در اخبار مشخص کند. با تعیین خبرساز، کاربر میتواند به این نکته آگاهی داشته باشد که به عنوان مثال کدامیک از مدیران سازمان در صدر نگاه رسانهها بودهاند و همچنین میتوان نگاه جهتدار رسانهها را نسبت به مدیران سازمان درک کرد.