اخبار خود در فضای مجازی را تحلیل کنید?

در این مطلب قصد داریم که به یکی از قابلیت‌های کاربردی نیوزهاب نگاه دوباره‌ای بیندازیم.
تحلیل محتوای اخباری که پیرامون سازمان یا مجموعه‌ای خاص منتشر شده یکی از مهمترین وظایف و دغدغه‌های روابط عمومی است.

این موضوع که هر رسانه در مورد سازمان یا شرکت شما چه تعداد خبر و با چه کیفیتی منتشر کرده و طیف‌های مختلف سیاسی از چه زاویه‌ای در رسانه‌هایشان به سازمان شما نگاه می‌کنند؛ نظر قالب در مورد رخدادی که خبرسازش یکی از مدیران و مسئولان سازمان شماست، موضوع مهمی است که ارزش آن در فضای کنونی رسانه و حجم بالای تولید و بازنشر اخبار بر کسی پوشیده نیست.
نیوزهاب این قابلیت را برای کاربران فراهم کرده که فرآیند ورودی، پردازش و خروجی محتوا را با دقت و امکانات بالا در اختیار شما قرار می دهد. در ادامه این مطلب به تفکیک به بخش‌های پیش گفته نگاهی دوباره می‌اندازیم. با ما همراه باشید.
در نیوزهاب تمامی منابع آنلاین و مطبوعات که اخباری پیرامون سازمان شما منتشر کرده‌اند رصد می شوند و بوسیله کلمات کلیدی که توسط شما یا کارشناسان ما تهیه می‌شوند در قسمت خبرخوان شما گردآوری می شوند. این اخبار از خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری، سایت‌های استانی و … و همچنین نشریات شامل روزنامه‌ها، هفته نامه‌ها، ماهنامه‌ها و سایر منابع خبری جمع‌آوری می شوند.
اخبار جمع‌آوری شده توسط نیوزهاب با فیلترهایی که کاربر تعریف می‌کند آماده مرحله پردازش (تحلیل محتوا) می‌شوند. در این بخش اخبار انتخابی شما در دو دسته‌بندی کمی و کیفی مورد پردازش قرار می گیرند.
تحلیل کمی اخبار به کاربر اطلاعاتی در مورد تعداد محتوا بر حسب نوع رسانه (خبرگزاری، پایگاه خبری و روزنامه) و همچنین تعداد اخبار به تفکیک نام رسانه ارائه می دهند.
در تحلیل کیفی محتوا با استفاده از شاخص‌های متنوعی که مربوط به قالب و محتوای اخبار منتشر شده هستند، فرآیند شاخص‌بندی محتوای شما انجام می‌شوند . شاخص‌های تحلیل محتوای نیوزهاب شامل مواردی مثل:  گروه خبری ، موضوع خبری، خبرساز، جهت‌گیری محتوا و قالب محتوا است که تمام استانداردهای لازم جهت تحلیل همه جانبه اخبار را فراهم می‌کنند.content-analysis
در این مرحله بوسیله شاخص‌هایی که شما با توجه به نوع سازمان و کاربردتان از تحلیل محتوا در نظر دارید به هر محتوا شاخص‌های مورد نظر را اختصاص می دهید و‌ فرآیند پردازش تحلیل محتوا توسط نیوزهاب آغاز می‌شود.

در نهایت پس از طی این مراحل خروجی عملیات مرحله قبل در قالب یک فایل پی دی اف در دسترس شما قرار خواهد گرفت که پس از دریافت آن تمامی اطلاعات مورد نیاز شما در یک قالب استاندارد آماده پرینت گرفتن یا هر نوع بهره‌برداری دیگری می باشند.

اما گزارش خروجی چه اطلاعاتی به کاربر ارائه می کند؟

در این گزارش شما تمامی اطلاعات کمی و کیفی مرتبط با محتوای مورد نظرتان را در قالب‌های متفاوت متنی، نموداری و جدولی مشاهده خواهید کرد که در نهایت شما اطلاعاتی مثل:

  • تعداد محتوای منتشر شده پیرامون سازمان شما در بازه زمانی مورد نظرتان

content-analysis

  • تعداد اخبار به تفکیک نوع (خبرگزاری، سایت، روزنامه) و نام رسانه‌ها در قالب نمودار و جدول

content-analysis

  • مهمترین خبرسازان و همچنین جهت گیری اخبار رسانه‌ها در مورد خبر منتشر شده

content-analysis
content-analysis

  • مهمترین موضوعات خبری و تیتر اخبار

content-analysis
content-analysis
در نهایت با نگاهی به گزارش دریافت شده شما به عنوان مسئول روابط عمومی سازمانتان می‌توانید رویکرد رسانه‌ای غالب در مورد مجموعه خود را با صرف کمترین زمان و هزینه و با دقت و کیفیت بالا در اختیار داشته باشید و سیاست‌های مورد نظرتان را اجرا و از نتایج آن مطلع شوید.

در پایان این مطلب می توانید یک نمونه تحلیل محتوا را مشاهده کنید.