ماجرای تحریم ظریف و انعکاس رسانه‌ای آن

ماجرا از کجا شروع شد؟

24 ژوئن (سوم تیر) بود که استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در یک نشست خبری برای اولین بار از قراردادن نام ظریف در لیست تحریم‌های اقتصادی ایالت متحده خبر داد. اولین موج واکنش‌ها نسبت به این اقدام واشنگتن بلافاصله پس از نشست خبری منوچین آغاز شد. سرانجام در بامداد پنج‌شنبه 10 مرداد نام محمدجواد ظریف را در لیست تحریم‌ها قرار داد. در این بیانیه، برای تحریم ظریف به فرمان اجرایی اخیر ترامپ در ارتباط با دفتر مقام معظم رهبری استناد شده است. این اقدام مورد توجه چهره‌های سیاسی، خبرنگاران و کاربران فضای مجازی قرار گرفت با هم به مرور فراوانی و تحلیل بازتاب این خبر در رسانه‌های آنلاین و آفلاین در بازه زمانی مرداد 98 می‌پردازیم. گزارشی که در زیر می‌خوانید حاصل گردآوری و رصد نشریات و وبسایت‌ها به‌وسیله محصول نیوزهاب و پایش، تحلیل محتوا و گزارش شبکه‌های اجتماعی به‌وسیله محصول نیوزباکس با جستجوی کلید واژه‌ی تحریم ظریف می‌باشد.

از مهمترین واکنش‌های منفی به تحریم محمدجواد ظریف می‌توان به تیتر‌های زیر اشاره کرد:


روزنامه‌های معتبر ایرانی و وبسایت‌های خبری  چه درصدی از محتوای خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند؟

تحلیل جهت‌گیری محتوا در پایگاه‌های خبری

اما از دید کاربران شبکه‌های مجازی حمایت تمام قد از ظریف پاسخی روشن به تحریم کنندگان آمریکایی اوست. برخی کاربران خواهان راه انداختن موج توییتری برای ترند کردن هشتگ «#ظریف» در توییتر شدند.در این میان گروهی هم از موج انتقادات تندروهای داخلی به ظریف و هم‌صدایی آنها با گروه‌های تندروی آمریکایی ابراز تاسف کردند.

از جمله فعال‌ترین و موثرترین کانال‌های تلگرامی با موضوع «تحریم ظریف» براساس تعداد محتوا به شرح زیر است:

با هم به مرور چندین محتوای تاثیرگذار که به هنگام پایش تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیرامون موضوع تحریف ظریف با آن مواجه شدیم؛ می‌پردازیم تا بتوانیم به دیدگاه کاربران در این حوزه نزدیک‌تر شویم:

برخی نتیجه این تحریم را نه منزوی‌تر شدن ایران، بلکه بیش از پیش خدشه‌دار شدن اعتبارِ آمریکا در عرصه بین المللی عنوان کرده اند. از دید آنان این اقدام، کفه ترازوی اعتبار ایران را در عرصه جهانی سنگین‌تر می‌کند. حتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای تحریم وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی توسط آمریکا را محکوم کرد و آن را «مضحک، غیرقانونی و نابخردانه» دانست که حاصل «خباثت و دشمنی» و «خشم و عصبانیت دشمن» است. اما همچنان برخی منتقدان دولت، به بهانه تحریم ظریف به تیم روحانی که سال‌ها است راهبرد تعامل و دیپلماسی را پیش برده اند، تاخته اند و دولت را به خاطر آنچه «بی‌اثر بودن سیاست هایش» و «نشنیدن توصیه های دلسوزان» می‌خوانند، سرزنش می‌کنند و حاصل این تحریم را چیزی فراتر از قهرمان ساختن از یک دیپلمات شکست‌خورده نمی‌دانند!

اگر شما نیز برای کسب و کار خود نیازمند آگاهی از بازخورد مخاطبین و یا تحلیل و پایش در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و نشریات هستید؛ فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما باشما تماس بگیرند.