جدال شیخین در رسانه‌ها

داستان از جایی شروع شد، که بعد از دستگیری اکبر طبری معاون اجرائی حوزه ریاست رئیس پیشین قوه قضائیه، انتقادات نسبت به عملکرد آیت‌الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه شدت یافت.

چندی بعد فرید مدرسی، روزنامه نگار در کانال شخصی خود از حاشیه های سخنرانی آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین و عضو فقهای شورای نگهبان در جمع مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم خبر داد.

در نشست مذکور آیت‌الله محمد یزدی با انتقاد از آیت‌الله صادق آملی لاریجانی‌ گفته است: «هرچند در مساله‌ای نظر ولی فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رییس دفتری که ۱۰ سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! از کجا آوردی ساختی؟…»

بر این اساس، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس سابق قوه قضائیه در واکنش به اظهارات آیت‌الله یزدی در بیانیه‌ای گفت: «جناب آقای یزدی، چرا به این وضعیت افتاده اید؟ در یک پاراگراف که از شما نقل کرده‌اند، خوبست که چند تا خلاف واقع گفته باشید و چند تا توهین؟!»

پس از این سخنان جنجالی از سمت روسای سابق و اسبق قوه قضاییه واکنش‌های زیادی در فضای رسمی و غیر رسمی رسانه‌ای کشور بوجود آمد که با کلید واژه «جدال شیخین» چند روزی نقل گرم رسانه های فارسی زبان بود.

در این گزارش نگاهی داریم به «جدال شیخین» از دریچه آمار!

در فاصله زمانی بین 26 مرداد که خبر سخنان جنجالی شیخ محمد یزدی منتشر شد تا تاریخ 30 ام مردادماه در مجموع 931 محتوا در رسانه‌های رسمی کشور نشر و بازنشر شد.

از این تعداد خبر مهمترین خبرسازان به ترتیب شامل: اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مراجع و اساتید حوزه بودند که بیشترین واکنش ها به این اخبار دعوت به سکوت شیخین و دوری از مطرح کردن این سخنان در فضای عمومی جامعه بود که با 57 درصد فراوانی اخبار بیشترین واکنش ها را به خود اختصاص داد.

از مهمترین واکنش‌های از این دست که بیشترین فراوانی محتوا را به خود اختصاص می دهند می توان به سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی اشاره کرد.

مکارم شیرازی در توصیه‌ای به این دو چهره برجسته حوزوی ضمن اشاره به این که تجربه نشان داده که این گونه درگیری‌ها هرگز نتیجه‌ای جز روشن شدن آتش فتنه و اختلاف در میان مردم ندارد، افزود: متواضعانه تقاضا دارم این باب را به کلی مسدود کنید و به آبروی روحانیت و نظام کمک فرمایید. من به همۀ شما عزیزان دعا می‌کنم که به این وضع خاتمه دهید و حتی اگر افرادی پادرمیانی کنند تا عزیزان از یکدیگر عذرخواهی کنند بسیار به جاست.

پس از آن حسین شریعتمداری در مطلبی با اشاره به سخنان آبان ماه سال 91 رهبر انقلاب، نوشت: انتشار اینگونه اخبار و سخنان و نامه‌ها حتی در صورت صحت نیز نتیجه‌ای جز دلگیری عموم مردم و شادی دشمنان به دنبال ندارد.

دبیر شورای نگهبان هم در پاسخ به نامه جمعی از طلاب و دانشجویان برای حل مسئله میان دو تن از علما تأکید کرد که هرچند شورای نگهبان همواره صحنه گفت‌وگوهای جدی فقهی و حقوقی است و بحث‌های علمی و طلبگی و اختلاف نظرهای طبیعی در جلسات همیشه وجود داشته است، اما اهتمام همه اعضا بر این بوده که مسائلِ درون شورا به بیرون منتقل نشود و دیگران را نگران نکند. دبیر شورای نگهبان در ادامه حضور آیات عظام یزدی و آملی لاریجانی را مایه مباهات شورای نگهبان دانست و در ادامه از مردم و طلاب و دانشجویان خواست که راجع به این دو عالم قضاوتی منصفانه داشته باشند و مجاهدت‌ها و خدمات گذشته آنان را در نظر بگیرند و از دامن زدن به اختلافات پرهیز و از ادامه دادن این بحث توسط افراد ناآگاه جلوگیری کنند.

در سمت مقابل اما گروه اندکی از خبرسازان با 11 درصد فراوانی به این گفتگو واکنش نشان دادند و بر خلاف گروه قبل که طرفین را به سکوت و آرامش دعوت کردند، تحلیل و برداشت‌های خود را از این اتفاق بیان کردند.

از جمله پرتکرارترین واکنش‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: اسدالله بادامچیان عزت الله ضرغامی

سایر واکنش‌ها با فراوانی 32 درصد مربوط به رسانه‌های مختلف است.

آمار رسانه‌های غیر رسمی که در بازه زمانی حدود یک ماه جمع آوری شده است گویای علاقه کاربران شبکه های مجازی به جدال شیخین است.

این موضوع هر چند که تا چند هفته ای نقل محافل سیاسی و رسانه ای کشورمان بود اما در نهایت با توییتی از سخنگوی شورای نگهبان ختم به خیر شد. توییتی که آیت‌الله جنتی چندی قبل وعده تحقق آن را در پاسخ نامه طلاب و دانشجویان با جمله : « به‌زودی در کنار هم خواهند بود» داده بود.عباسعلی کدخدایی در خاتمه یکی از جلسات شورای نگهبان با انتشار توئیتی عنوان کرد:

 

این توییت هر چند خاتمه‌ای بر مجادله کوتاه و پرحاشیه شیخین بود اما نگاهی به آمار و فراوانی نظرات صاحب نظران نشان از پیروی شیخین از رای غالب مسئولان و خبرسازان نظام در مورد این اتفاق دارد.

اگر شما نیز برای کسب و کار خود نیازمند آگاهی از بازخورد مخاطبین و یا تحلیل و پایش در شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و نشریات هستید؛ فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما باشما تماس بگیرند.