بررسی هیاهوی بیت کوین در رسانه‌ها

مفهوم بیت کوین اولین بار در سال 2008 بر سر زبان‌ها افتاد. درست در همان زمانی که نوسانات قیمت‌ها در بازار جهانی، شرایط را به مرز بحران رسانده بود و سرمایه‌گذران بسیاری را در معرض تهدید قرار داده بود. پس از ارائه‌ی این مفهوم بسیاری از مردم دنیا معنای واقعی و نحوه‌ی عملکرد این ارز دیجیتال را جستجو کردند و به دنبال معنی و هدف نهایی آن برآمدند. این مفهوم اگرچه امروز طرفداران بسیاری را برای خود ایجاد کرده است، اما هنوز چالش‌هایی در مسیر آن وجود دارد. در ادامه گزارش و آمارهایی از بازتاب این ارز دیجیتالی در رسانه‌ها و دنیای مجازی برایتان آماده کرده‌ایم.

آمار رسمی بیت کوین در رسانه‌ها

بررسی محتواهای منتشر شده در رسانه‌ها شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و پایگاه‌های خبری نشان دهنده‌ی آن است که در سال 1398، تعداد 2570 خبر و محتوا مرتبط با حوزه فعالیت «بیت کوین» منتشر شده؛ بیشترین حجم خبر در این حوزه مربوط به تیرماه سال جاری بوده است.

جهت‌گیری محتواهای منتشر شده به شرح زیر است:

  • جهت‌گیری مثبت

آمارها نشان می‌دهد که از مجموع خبرها، 331 مطلب (12.88 درصد) با جهت‌گیری مثبت منتشر شده است. پایگاه خبری عصر اعتبار با مجموع 10 خبر، پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و پایگاه خبری راه پرداخت هرکدام 8 خبر و پایگاه خبری دیوان اقتصاد با 7 خبر بیشترین اخبار مثبت را در این حوزه منتشر کرده‌اند.

  • جهت‌گیری منفی

در مجموع 1932 مطلب (75.18 درصد) با جهت‌گیری منفی منتشر شده که پایگاه خبری آرمان اقتصادی با 30 خبر، خبرگزاری ایرنا با 28 خبر و پایگاه خبری بازار آریا و خبرگزاری فارس با 27 خبر سردمدار انتشار اخبار منفی هستند.

  • جهت‌گیری خنثی

307 مطلب (11.95 درصد) با جهت‌گیری خنثی در منابع خبری منتشر شده که از میان آن‌ها پایگاه خبری آرمان اقتصادی با 10 خبر، پایگاه خبری ملیت با 8 خبر و پایگاه‌های خبری الف، عصر اعتبار و باشگاه خبرنگاران با 6 خبر بیشترین اخبار خنثی را منتشر کرده‌اند.

نمونه‌هایی از مهم‌ترین تیترها با جهت‌گیری منفی:

کشف 75 دستگاه استخراج ارز دیجیتال در همدان (صدا و سیما، 18/04/98)

سود استخراج هر واحد بیت کوین در ایران (دنیای بورس، 09/04/98)

دلایل افزایش قیمت ارزهای دیجیتال در دوماه اخیر (ایسنا، 12/04/98)

جعفرزاده: دولت هرچه سریع‌تر لایحه ممنوعیت بیت کوین را تدوین کند (خانه ملت، 18/04/98)

بازتاب در خبرگزاری‌ها

از مجموع 2570 محتوای منتشر شده در منابع خبری، 304 محتوا به طور اختصاصی در خبرگزاری‌ها منتشر شده است. 37 مطلب جهت‌گیری مثبت، 233 مطلب جهت‌گیری منفی و 34 مطلب جهت‌گیری خنثی را پوشش داده‌اند.

ایسنا با انتشار 36 خبر  فعال‌ترین خبرگزاری در این زمینه بود.

بازتاب در روزنامه‌ها

204 مطلب با این موضوع در روزنامه‌ها منتشر شده است. آمار این انتشار به شرح زیر است:

  • 28 مطلب (13.73 درصد) با جهت‌گیری مثبت
  • 154 مطلب (75.49 درصد) با جهت‌گیری منفی
  • 22 مطلب (10.78 درصد) با جهت‌گیری خنثی

همچنین بیشترین خبر از سوی روزنامه کسب و کار منتشر شده است:

مهم‌ترین تیترها با جهت‌گیری منفی:

معاون فناوری بانک مرکزی: خرید و فروش بیت کوین ممنوع است (وطن امروز، 18/04/98)

هشدار به معامله گران بیت کوین در ایران (عصر اقتصاد، 04/04/98)

بیت کوین در ستاد مبارزه با قاچاق و ارز بررسی می‌شود (عصر ایرانیان، 18/04/98)

حضور فعال ارز دیجیتالی در شبکه‌های اجتماعی

همانطور که گفتیم اخبار مربوط به بیت کوین در یک ماه اخیر به یک موضوع داغ و جنجالی تبدیل شده که مخالفان و موافقان فراوانی هم دارد. دامنه‌ی بحث‌های بیت کوینی علاوه بر منابع خبری به شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شده و می‌توانید جامعه آماری بسیار زیادی ببینید که در این زمینه به نشر محتوا پرداخته‌اند.

در میان شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام با انتشار 4313 محتوا در صدر جدول قرار دارد و توییتر و تلگرام در پله‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

واکنش‌ها به این موضوع در فضای مجازی بسیار متنوع است:

با استناد به آمارها و اعداد می‌توان گفت که درباره این ارز دیجیتالی ادعاهای متفاوتی وجود دارد و لازم است که درباره قانونی یا غیرقانونی بودن و البته میزان کارآمد بودن بیت کوین بررسی‌های بیشتری انجام شود.

با کمک ابزارهای پایش خبر و رصد همه‌جانبه شبکه‌های اجتماعی می‌توان اطلاعات دقیق و کابردی از کلمه مورد نظر را به دست آورد؛ در این صورت می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای کسب و کار خود ایجاد کنید.