تحلیل محتوا

تحلیل محتوا به بررسی محتوای خبرهایی می‌پردازد که پیرامون سازمان یا شرکت شما در رسانه‌­ها منتشر شده باشد و در واقع ابزاری در جهت تکمیل و کارایی بیشتر اخبار و رویدادهای پایش شده است. در تحلیل محتوا، کاربر ضمن مدیریت اخبار می‌تواند با ایجاد تعامل سازنده با اصحاب رسانه، کارایی سازمانی را بهبود ببخشد.
در این روش، محتوای کیفی خبر‌ها، با تعیین شاخص­‌هایی مانند “موضوع خبری“، “خبرساز” ، “جهت گیری” و “قالب محتوا”  به ‌طور کمی تحلیل می‌شود.

مهمترین آماری که در خروجی تحلیل محتوا به شما ارائه می‌دهیم را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید.

تعداد محتوا به تفکیک رسانه

در این خروجی تعداد محتوا بر اساس رسانه تفکیک می‌شود و در قالب نمودار ارائه می‌شود. مهم­ترین کارکردی که تفکیک رسانه دارد این است که روابط عمومی می‌تواند رویکرد کلی­ نسبت به رسانه­‌ها داشته باشد و میزان تعامل خود را با هر یک از رسانه‌­ها بسنجد.

تعداد محتوا به تفکیک نوع قالب اخبار

کاربر می‌تواند نوع و قالب اخبار را که می‌تواند به شکل خبر، گزارش، مقاله، مصاحبه و … باشد را تعیین کند.

روابط عمومی سازمان می­‌تواند از عملکرد خود و توجه رسانه‌­ها در بخش­‌های محتوایی مختلف آگاه شود. بدین‌صورت که تعداد اخبار تولیدی و گزارش‌­های منتشر شده در رابطه با سازمان می‌تواند در تعامل با رسانه­‌ها تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، نگاه منفی رسانه­‌ها نسبت به سازمان اغلب در قالب گزارش و یادداشت و… منتشر می‌­شود و در حالی که اخبار می‌توانند تنها جنبه اطلاع‌­رسانی داشته باشند.

تعداد محتوا به تفکیک نوع جهت‌گیری و رسانه

کاربر می‌تواند با تعیین جهت‌گیری خبر (مثبت یا منفی) محتوای خبر را تحلیل کرده و از این طریق نگاه رسانه‌ها را نسبت به سازمان خود ارزیابی کند. تعیین جهت­‌گیری علاوه بر این‌که رویکرد رسانه‌­ها را نسبت به سازمان مشخص می­‌کند، روابط عمومی را در تصمیم‌­گیری مبنی بر این‌که چگونه با رسانه‌­ها تعامل بهتری داشته باشد، یاری می‌دهد.

در این نمودار، جهت‌­گیری اخبار به تفکیک نوع جهت­‌گیری (مثبت، منفی، بی‌طرف) و همچنین رسانه‌­ها (روزنامه، خبرگزاری، پایگاه خبری) نشان داده می‌شود.

تعداد اخبار منتشر شده در منابع

تعداد اخبار منتشر شده در رسانه‌ها به تفکیک مهم­ترین منابع در این قسمت نشان داده می‌­شود. مشخص است که  این نمودار هم مانند نمودارهای قبلی می‌­تواند دیدی وسیع نسبت به رسانه‌­ها در روابط‌عمومی ایجاد کند و روابط‌عمومی سازمان متناسب با همین دیدگاه رویکرد و سیاست کلی خود را نسبت به  رسانه مدنظر مشخص می­‌کند.

آمار اخبار منتشر شده بر اساس مهمترین خبرسازان

هر خبر دارای خبرساز است، به این معنی که سازمان، شخصیت حقیقی یا حقوقی باعث ایجاد آن خبر می‌شود و خبر حول محور او شکل گرفته است. کاربر می‌تواند خبرساز را در اخبار مشخص کند.

با تعیین خبرساز، کاربر می­‌تواند به این نکته آگاهی داشته باشد که به عنوان مثال کدام‌یک از مدیران سازمان در صدر نگاه رسانه­‌ها بوده‌­اند و همچنین می‌­توان نگاه جهت‌­دار رسانه‌­ها را نسبت به مدیران سازمان درک کرد.